Mitől válnak vonzóvá a vállalatok az álláskeresők szemében?

Mitől válnak vonzóvá a vállalatok az álláskeresők szemében?

A cégeknek manapság egyre nehezebb dolguk van a toborzás során. Az álláskeresők saját igényeik szerint válogatnak és a leendő munkavállalók igényei is növekvő tendenciát mutatnak. A pénz mellett azonban nagy hangsúlyt kap a vállalati vízió, a fejlődési lehetőségek és a munkahelyi környezet egyaránt.

A szekszárdi cégeknek is figyelembe kell venniük a munkaerőpiaci változásokat, a HR-esek, marketingesek, illetve vezetők munkája során pedig ügyelni kell az adott vállalat külső és belső megítélésére. A vállalati vízió egyre fontosabb az álláskeresők számára is, de a munkahelyváltás során is előtérbe kerül. Amennyiben a cég nem rendelkezik olyan távlati célokkal, melyekkel a dolgozó azonosulni tud, könnyen elveszítheti erőforrásait.

Napjainkban a legtöbb munkavállaló a kis- és középvállalati szektorban helyezkedik el, a népszerűbb állások azonban gyakran így is a nagyobb multiknál fordulnak elő. Nem véletlen az sem, hogy a startup fogalma szintén izgalmasan cseng – főként a fiatalok, pályakezdők és álláskeresők számára. Ennek egyik oka az is, hogy a jövő munkavállalói szeretnének kockázatot vállalni és nagyot alkotni, ellentétben a 20. század jellemzőivel, amikor az emberek még inkább a biztonságra, stabilitásra törekedtek. Az értékrend és a szokások átalakulása miatt a toborzási folyamatok ugyancsak megváltoztak.

A startupok megítélésre ezzel együtt egyelőre megosztó. Az induló társaságok nagyrésze elbukik, így a siker közel sem garantált. Az álláskeresők azonban gyakran fognak inkább vállalkozásba ahelyett, hogy elmennének valaki másnak dolgozni. A vállalkozó szellem meghatározza a munkaerőpiacot is, a cégeknek ugyanis alkalmazkodniuk kell. Szekszárdon is több olyan pályázat vagy program indul a startupperek számára, melyekkel további támogatások vagy fejlődési lehetőségek érhetők el számukra. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos megoldások kialakítására például közel 500 ötlet érkezett az illetékesek számára.  

 

De hogyan építhető ki olyan vállalati vízió, mely vonzóvá teszi az adott céget? A 21. században fontos lehet a környezettudatosság, a digitalizáció és megfelelő technológiai háttér, a modern iroda vagy home office lehetőség, de egyre magasabb az igény az önálló munkavégzésre – vagyis a vezetőségnek ügyelnie kell arra, hogy ne szóljon bele folyamatosan az alkalmazottak munkájába, hanem hagyja őket kibontakozni. Jellemző, hogy a munkavállalók csoportban, projekteken dolgoznak, ilyenkor mindenkinek külön-külön megvannak saját feladatai és közös érdek a megfelelő csapatösszhang. A 21. század dolgozója ugyanakkor szeret és tud is egyedül, felelősséggel dolgozni. Nem véletlenül alkalmaznak egyre több szabadúszót, akiket csak a megbízott munkákért kell kifizetni, ami win-win szituációt szül a felek számára.

Egyes álláskeresők számára tehát a szabadság és önállóság érzése nagyobb szereppel bírhat, mint maga a jövedelem. Lehetséges, hogy ezért inkább áll munkába egy olyan helyen, ahol ezt lehetővé teszik számára, mintsem ott, ahol folyamatosan utasítgatják, hiába keresne több pénzt. A vállalatoknak figyelembe kell venniük ezeket a tényeket és egyenrangú félként kezelni munkavállalóikat. Hiába csábítanak magukhoz sikeresen valakit, ha hosszú távon nem tudják őt megtartani. Megtartó erőt jelenthetnek a prémiumok, juttatások és folyamatos megerősítések, visszacsatolások.

A legfontosabbak egyike természetesen az anyagi juttatás, a szakmai előrelépési lehetőségek, továbbá a munkahelyi környezet. Nem véletlenül terjednek az ún. okos irodák, melyek próbálják színesebbé tenni a szürke hétköznapokat, különböző eszközökkel, szobákkal felszerelve. A jó munkahelyi morál kialakításával ugyanis a cégek nagyobb értéket és hatékonyságot érhetnek el, illetve a munkaidőt is rugalmasabban kezelik. Egyes nemzetközi cégek például bevezették a heti 30 órás és napi 6 órás munkaidőt, amivel párhuzamosan több esetben nőtt a termelékenység. A teljesítőképesség titka tehát nem a ledolgozott munkaórákban, hanem a produktivitásban rejlik.

Az internetes jelenlét és marketing kulcsfontosságú. Nemcsak a munkavállalóknak és álláskeresőknek kell odafigyelniük a közösségi médiában betöltött szerepükre, a LinkedIn-fiókjukra, hanem fordítva is. Ahhoz, hogy egy vállalat vonzóvá váljon, az igényes, letisztult honlap szintén szükséges, ahol érthetően vázolva vannak a céges értékek és a kultúra, távlati célok. A weboldalakon pedig gyakran álláslehetőségek is elérhetők, így az álláskeresőknek érdemes szemlélni a fennálló munkalehetőségeket vagy gyakornoki programokat. A jól alkalmazott keresőmarketinggel és szövegírással az érdeklődők akár véletlenszerűen is rátalálhatnak jövendőbeli munkaadójukra.

A Zyntern kutatása szerint a tíz legnépszerűbb munkaadó a Google, a Bosch, a Telekom, az Audi, a Mol, a Vodafone, a Deloitte, a Morgan Stanley, az IBM és az OTP Bank. Ebből megállapítható, hogy az informatikai, telekommunikációs és pénzügyi szektor vezető szereppel bír az álláskeresők körében. Ha megnézzük ezeket a szervezeteket, mindegyik nagy hangsúlyt fektet az innovációra és toborzási rendszer kialakítására. A jól alkalmazott marketinggel és pedig elérték, hogy a látogatók aktívan érdeklődjenek irántuk.

https://blog.zyntern.com/legvonzobb-munkahelyek-kutatas/

 

Érdemes megnézni a nemzetközi viszonyokat is. Az Egyesült Államokban az álláskeresők körében például vezető szereppel bírt az elmúlt években az Alphabet, az Amazon, a Facebook, a Salesforce, a Uber, a Tesla, az Apple, a Time Warner, a The Walt Disney Company és a Comcast NBCUniversal egyaránt. A leginkább vágyott munkahelynek az amerikaiak körében is a Google számít.

https://www.forbes.com/sites/karstenstrauss/2017/05/19/the-50-most-popular-companies-with-u-s-job-seekers/#5d30f45c31b2

 

A népszerűség fokát meghatározhatja a vállalatokhoz kapcsolódó vezetők névsora is, a munkavállalók ugyanis szívesen követik a vízionárus személyiségeket, elég csak a Tesla, az Apple, az Amazon, a Google vagy akár a Facebook társaságára gondolni.

De mi a Google titka? Miért akarunk a Teslánál dolgozni vagy miért épp az Apple? Pár szóval összefoglalva: innovatív gondolkodás, távlati vízió, meggyőző vezetőség, hírnév, modern munkahelyi környezet és nem utolsósorban komoly szakmai lehetőségek, magas jövedelem. Ezen vállalatokban közös, hogy mindegyik reformálta saját ágazatát és olyan újításokat hozott, melyek változást hoztak a világban.

A Google a kiválasztási rendszer tekintetében is változásokat ért el, az interjúkon komoly teszteknek kitett jelöltek csak nagyon kis része nyer végül felvételt. A többlépcsős meghallgatások, próbatételek komoly kihívások elé állítják az aspiránsokat. A magyar vállalkozások ennek egyes részeit már aktívan alkalmazzák, ezért az álláskeresőknek ajánlott előre felkészülniük a beszélgetésekre. A szakmai tudás mellett nagy szerepet kap a jelentkező logikai készsége, a kommunikáció, a tanulásra való hajlam és a jövőkép is.

 

Ha megnézzük a Tesla vállalatát, az autógyártás területén láthatunk nagy fejlődést: az elektromos gépjárművek nemcsak szerkezetileg, hanem külsőleg is felveszik a versenyt a neves autómárkákkal. Az Apple meghódította az informatika és az okostelefonok piacát, mellyel sokak számára kapóssá váltak – akár karrier szempontból is.  

A magyarok körében úgyszintén közkedveltek a felsorolt cégnevek, így a szekszárdi szervezeteknek is ajánlott figyelembe venniük az aktuális trendeket. Az újszerű tevékenységek a világ minden pontján pozitív képet festhetnek az adott társaságról, ezért az újonnan induló startupok, kisebb vállalkozások is könnyen toborozhatnak munkaerőt. A munkavállalók többsége szeretne valami nagy dolog részesévé válni, így eleinte akár a sok pénztől is eltekinthetnek.  

Habár a szekszárdi cégeknek nem szükséges világméretűvé válnia ahhoz, hogy a helyi álláskeresőket megszólítsa, érdemes lehet egyes irányokat követni vagy újakat alkotni. Amennyiben nem megfelelő lehetőségeket nyújtanak, az emberek könnyen elvándorolhatnak a közeli – vagy messzi – városokba. A mobilitás szintén egyre jellemzőbb, a munkavállalók manapság már gyorsan elköltöznek a jobb élet reményében.

 

Szekszárdon és Tolna megyében ugyancsak akadnak olyan területek, melyeken Magyarországon vezető szereppel bírnak, az ebben rejlő lehetőségeket célszerű kiaknázni. Ilyen például Szekszárdon a borvidék és számos képzési lehetőség vagy munkahely, illetve az MVM Paksi Atomerőmű, mely egyedüliként áll az iparágban az országban. Egy atomerőműben rejlő szakmai lehetőségek számos álláskeresőt, pályakezdőt vagy munkavállalót csábíthatnak a megyébe, akár a nagyobb településekről is.

http://www.atomeromu.hu/hu/felelosvallalat/munkahelyeketteremtunk/karrierportal/Lapok/default.aspx

A legnépszerűbb nemzetközi állásoldalak közül kettő Magyarországon is közkedveltnek számít, az első természetesen a LinkedIn, illetve a harmadik helyen álló indeed szintén aktivált használt – a szekszárdiak körében is (a másik helyen a craigslist áll).

https://jobmob.co.il/blog/top-job-boards/

 

SzekszardAllas.hu / P.P.